preloadIlmakuva autosta viehättävällä tiellä.

Roadtrip-matkaindeksi 2021

Tervetuloa tutustumaan raodtrip-ystävällisten maiden analysoimisen perustana käytettyihin lähteisiin. Katso arvioinnit, jotka on jaettu kuuteen eri kategoriaan ja 17 erilliseen tekijään.

Parhaat roadtrip-maat

Kun matkailijat harkitsevat lähtöä roadtripille etenkin maahan, joista on vähemmän tietoja saatavilla, on heidän otettava huomioon monia eri tekijöitä. Ennen matkaa mielessä pyörii paljon kysymyksiä, ja niihin löytyvät vastaukset voivat tehdä matkan sujuvaksi tai kuoppaiseksi. Jotta roadtripin suunnittelu olisi sujuvampaa, olemme käyneet läpi ja analysoineet 31 Euroopan maata sekä luokitelleet ne 17 erillisen tekijän mukaan kuuteen luokkaan.

Alla oleva indeksi kertoo siitä, kuinka hyvin maa soveltuu roadtrip-matkalle. Kunkin maan lopullinen pistemäärä on koottu kaikkien tekijöiden painotetusta keskiarvosta ja se on esitetty asteikolla 1-100. Selkeyden vuoksi käytämme kuitenkin kunkin tekijän alkuperäisiä arvoja alla.

Voit katsoa miten kukin maa sijoittuu yksittäisten tekijöiden osalta napsauttamalla erillisiä tekijä-kuvakkeita.

* Tietullikäytännöt on luokiteltu luokkiin 1–4 seuraavanlaisesti: 1 – ilmaiset tiet, 2 – maksu vaaditaan vain tietyistä silloista/tunneleista, 3 – joitain maksullisia moottoriteitä, 4 – aikaperusteiset vinjetit
** Huomaa, että Saksassa ei ole virallista nopeusrajoitusta, joten analysoinnin pohja on käytetty arvoa 160 km/t jotta vertailua muihin maihin pystyttiin tekemään

Esitetyt tekijät ovat alkuperäisissä tietoarvoissa, mutta kokonaispisteet esitetään asteikolla 1-100 luvun 100 ollessa paras normalisointilaskelmien perusteella. Saadaksesi lisätietoja katso koko kuvaus analysoinnin perustana käytetystä metodologiasta.

Sää

rain-drops – Sademäärä (mm/vuosi)

sunny – Auringonpaiste (tuntia/vuosi)

Turvallisuus ja infrastruktuuri

odometer – Nopeusrajoitukset (km/h)

warning – Auto-onnettomuudet (1 000 000 asukasta kohti)

insurance – Teiden laatu (1 (huono) – 7 (hyvä))

Hinnoittelu

fuel – Polttoaine (litrahinta)

credit-card – Tietullit (luokat 1-4)

bed-king – Hotellit (keskim. hinta/yö)

parking – Pysäköinti (2t, kadulla)

Liikenne ja kestävyys

power – Sähköauton latausasema (100 km² kohti)

mist – Ilmansaaste (keskim. altistuminen vuodessa)

duration-long  – Liikenneruuhkat (keskiarvo suurimmissa kaupungeissa)

key Henkilöautot (1 000 asukasta kohti)

Autonvuokraus

medal – Arvostelut (keskim. kaikki autovuokraamot)

car – Hinnat (keskim. per päivä)

Luonto ja nähtävyydet

poi – Perintökohteet (per 100 km²)

eco – Luontokohteiden houkuttelevuus 

            (1 (huono) – 7 (hyvä) asteikko)

Vertailun perusteella tehtyjä oivalluksia

Tämän tutkimuksen tulokset on jaettu kuuteen erilliseen luokkaan: sää, turvallisuus ja infrastruktuuri, hinnoittelu, liikenne ja kestävyys, autonvuokraus sekä luonto ja nähtävyydet. Jokaisessa näissä luokassa on useita tekijöitä, joilla kullakin on eri paino riippuen niiden vaikutuksesta roadtrip- matkan houkuttelevuuteen.

Roadtrip-matkan houkuttelevaisuudessa parhaiten sijoittuneet maat ovat todennäköisesti sellaisia kohteita, joissa on houkutteleva hinnoittelu, hyvät tieolosuhteet, paljon mielenkiintoisia luontokohteita, kilpailukykyiset autonvuokraushinnat ja vähäiset liikenneruuhkat. Vastaavasti taas maat, jotka on luokiteltu vähemmän houkutteleviksi, ovat kalliimpia, tieolosuhteet ovat jollain tavalla epäsuotuisat ja/tai luontokohteita on vähemmän.

Syyt, miksi Portugali, Espanja ja Luxemburg ovat kärjessä oleva kolmen kopla

Portugali on paras paikka roadtrip-matkoille Euroopassa. Voiton takana on se, että Portugali pärjäsi hyvin useissa korkealle painotetuissa kategorioissa, mukaan lukien teiden laatu, houkuttelevat luontokohteet ja nähtävyydet sekä autovuokraamojen hinnat. Tämän lisäksi se pärjäsi hyvin myös aurinkopäivien kategoriassa, ja sekä ilmansaasteiden määrä että ruuhkat ovat alhaiset.

Espanja sijoittui toiseksi useista samoista syistä kuin Portugali: hyvät tieolosuhteet, kiinnostava luonto ja nähtävyydet sekä paljon auringonpaistetta ja vähän sateita. Sen lisäksi auto-onnettomuuksia on vähän ja autonvuokraus on kohtuuhintaista.

Vaikka Luxemburg ei pärjännyt sääkategoriassa, sijoittui se kolmanneksi vertailussa hämmästyttävän mutta usein unohdettujen luontokohteiden ja nähtävyyksien vuoksi. Kohtuullinen autonvuokraus, majoitus- ja bensiinihinnat sekä maksuttomat moottoritiet tekevät roadtrippeilystä ikimuistettavaa Luxemburgissa.

Metodologia

Näkymä kalliolta valtamerelle Portugalissa.

Eri luokkien voittajat

Sukella syvemmälle kuuteen luokkaan nähdäksesi yksittäisten maiden vahvuudet ja heikkoudet. Voit katsoa miten kukin maa sijoittuu yksittäisten tekijöiden osalta napsauttamalla erillisiä tekijä-kuvakkeita.

Sää

1. Espanja

Ei ole yllätys, että Espanjassa on upea sää. Yhdistelmä alhaista sademäärää ja aurinkoisten päivien paljous tekevät Espanjasta ihanteellisen maan nauttia aurinkoisesta roadtripistä.

Pariskunta autolomalla Espanjassa aurinkoisesta säästä nauttien.

 

Etsi autoja Espanjassa

Turvallisuus ja infrastruktuuri

1. Sveitsi

Sveitsi on erittäin turvallinen maa ajaa. Siellä on vähiten auto-onnettomuuksia vuodessa, ja maassa on myös parhaat tieolosuhteet. Yleensä ottaen maissa, jotka pärjäsivät tässä osiossa, on vähemmän auto-onnettomuuksia ja hyvät tieolosuhteet.

 

Etsi autoja Sveitsissä

Perhe autossa nauttimassa roadtripistä.

Hinnoittelu

1. Ukraina

Tässä luokassa maat on arvioitu bensiini-, majoitus- ja pysäköintihintojen sekä tietullikäytäntöjen perusteella. Ukraina voitti tämän luokan kirkkaasti, koska bensiini on halpaa ja majoitusten hinnoittelu on kilpailukykyistä, pysäköintihinnat ovat edulliset ja teistä ei peritä tullimaksuja.

Nuori tyttö takapenkillä nauttimassa roadtripistä.

 

Etsi autoja Ukrainassa

Liikenne ja kestävyys

1. Alankomaat

Tässä luokassa käsitellään tekijät, jotka vaikuttavat liikenneolosuhteisiin, kuten ilmansaasteet, ruuhkat ja autojen lukumäärä 1000 asukasta kohti. Siinä otetaan huomioon myös ympäristöystävällisten autonvuokrauksia sisältävien sähköautojen latausasemien määrä. Alankomaissa on erittäin paljon sähköautojen latausasema suhteutettuna maan kokoon, ja minkä lisäksi maassa on suhteellisen vähän autoja asukkaita kohden. Yleensä ottaen maissa, jotka pärjäsivät tässä osiossa, on vähemmän ruuhkia verrattuna muihin maihin.

 

Etsi autoja Alankomaissa

Tyttö lataamassa sähköautoa.

Autonvuokraus

1. Slovakia

Tässä luokassa maat laitettiin paremmuusjärjestykseen sen perusteella, että kuinka paljon vuokra-auto maksaa, ja millaisia arvioita autovuokraamot ovat saaneet. Slovakia sijoittui ensimmäiseksi toiseksi halvimpien autovuokraushintojen ja erinomaisten autovuokraamojen arvostelujen yhdistelmällä.

Vanhempi pariskunta, joka ajaa vuokra-autoa

 

Etsi autoja Slovakiassa

Luonto ja nähtävyydet

1. Sveitsi

Tähän luokkaan kuuluu kaksi tekijää, jotka voiva tulla kyseeseen roadtrip-matkoilla: maan luontokohteiden houkuttelevuus ja Unescon maailmanperintökohteiden lukumäärä. Sveitsi nousee palkintopallille tässä kategoriassa majesteettisilla vuorillaan, järvillään ja metsillään. Sillä on myös Euroopassa kolmanneksi eniten perintökulttuurikohteita suhteessa maamassaan. Sveitsi nousee palkintopallille tässä kategoriassa majesteettisilla vuorillaan, järvillään ja metsillään. Sillä on myös Euroopassa kolmanneksi eniten perintökulttuurikohteita suhteessa maamassaan.

 

Etsi autoja Sveitsissä

Vaikuttava näkymä Sveitsistä.

Metodologia

Tietoja on kerätty kuudessa eri kategoriassa, jotta eri Euroopan maita on voitu laittaa paremmuusjärjestykseen roadtrip-automatkojen mahdollisuuksien perusteella. Kategorioita ovat sää, turvallisuus ja infrastruktuuri, hinnoittelu, liikenne ja kestävyys, autonvuokraus sekä luonto ja nähtävyydet.

Näissä kategorioissa on otettu huomioon kaikkiaan 17 tekijää kattavan yleiskatsauksen saamiseksi niistä seikoista, joita matkailijat kohtaavat pohtiessaan roadtrip-matkan kohteita.

Tähän analyysiin on sisällytetty 31 Euroopan maata. Muita Euroopan maita ei ole analysoitu puutteellisten tietojen vuoksi.

Tietolähteitä on käytetty ja tietoja on haettu 22. helmikuuta – 10. maaliskuuta 2021 välisenä aikana. Kerätyt numerot perustuvat uusimpiin saatavilla oleviin tietoihin. Katso täydellinen luettelo tietolähteistä.

  1. Jokaiselle 17:ta tekijälle on annettu oma painotuksensa, joka osoittaa sen tärkeyden (1 – matalin, 5 – korkein). Luonnonmukaisten ympäristöjen houkuttelevuutta pidetään yleensä tärkeimpänä matkailun veturina, joten sille on annettu suurin painoarvo. Seuraavaksi korkeimman painotuksen saavat perintökohteet, teiden laatu ja erilainen joukko hintatekijöitä, jotka vaikuttavat roadtrip-matkapäätöksiin. Matalamman painoarvon saavat sellaiset tekijät kuin sääolosuhteet ja muut seikat, joiden ei katsota vaikuttavan niin vahvasti roadtrippejä koskevaan päätöksentekoon (esim. henkilöautojen lukumäärä asukasta kohti).
  2. Kunkin tekijän arvot normalisoitiin ensin seuraavan kaavan mukaan: pisteet = 10 * (x – min(X)) / (maks.(X) – min(X)) ja pisteet = 10 – 10 * (x – min(X)) / (maks.(X) – min(X)) käännetyille arvoille (esim. auto-onnettomuuksissa, joissa alempi arvo on parempi).
  3. Tekijöiden painotettu keskiarvo on laskettu kullekin maalle erikseen.
  4. Lopuksi tekijöiden painotettu keskiarvo on normalisoitu käyttämällä kaavaa = 99 * ( ( (x – min(x) ) / ( (maks.(x) – min(x) ) ) + 1 lopullisen pistemäärän saavuttamiseksi asteikolla 1-100 (1 on matalin ja 100 korkein pistemäärä).

Samaa menettelyä on sovellettu erikseen yksittäisten kategorioiden sijoituksiin luokkien voittajien määrittämiseksi.

Tietolähteet ja tekijämäärittelyt

Sää:

Sääluokka sisältää kaksi erillistä tekijää:

Auringonpaiste
Keskim. auringonpaistetunnit vuodessa maassa suurimpien kaupunkien keskiarvojen perusteella.
Lähde: Wikipedia

Sademäärä
Keskim. sateen määrä (mm vuodessa).
Lähde: Maailmanpankki


Turvallisuus ja infrastruktuuri:

Turvallisuus ja infrastruktuuri -luokka sisältää kolme erillistä tekijää:

Nopeusrajoitukset
Suurin mahdollinen sallittu nopeusrajoitus on otettu huomioon (esim. moottoriteillä tai koko maan toiseksi suurin sallittu nopeusrajoitus siinä tapauksessa, jos moottoriteitä ei ole). Koska Saksassa ei ole käytössä virallista nopeusrajoitusta, vertailtaessa muihin maihin on käytetty arvoa ”160 km/t”.
Lähde: Wikipedia

Auto-onnettomuudet
Tapaturmia ja kuolemia aiheuttavat auto-onnettomuudet 1 000 000 asukasta kohti.
Lähde: OECD (2021), tieliikenneonnettomuudet (indikaattori). doi: 10.1787 / 2fe1b899-fi (Katsottu 10. Maaliskuuta 2021)

Tieverkon kunto
Tieverkon kuntotekijöitä mitataan asteikolla 1 (alhainen) – 7 (korkea).
Lähde: Maailman talousfoorumi, Maailmanlaajuisen kilpailukyvyn raportti 2017–2018


Hinnoittelu:

Hinnoittelu-luokka koostuu neljästä erillisestä tekijästä:

Tietullikäytäntö
Maat on jaettu neljään ryhmään tietullimaksujen perimisen perusteella:

1 – maksuttomat moottoritiet
2 – tietullit vain tietyille silloilla/tunneleissa
3 – tietullien periminen tietullipaikoilla (kiinteä hinta tai etäisyyksiin perustuen)
4 – moottoritien käyttö veloitetaan vinjeteillä (aikaperusteinen)

Nämä neljä tekijää on painotettu siten, että numerolla 1 merkitty on paras ja numerolla 4 taas huonoin. Koska etäisyyden ja aikaperusteisten tietullien maksutapojen vertailu on vaikeaa, asiaa on yksinkertaistettu siten, että vinjetti väistämättömänä kustannuksena tulisi luokitella alhaisimmaksi.
Lähde: Maailmanpankki

Polttoainehinnat
Euro-super 95, hinta (EUR) per 1 litra.
Lähde: GlobalPetrolPrices.com (tiedot Haettu 8. – 14.2.2021)

Hotellihinnat
Keskim. hotellihinta per yö valuutassa EUR kahden hengen standard-huoneesta kaikissa hotellityypeissä. Löydetyt hinnat perustuvat 1.1.2012 – 23.02.2021 välisenä tehtyihin hakuihin matkustuskaudelle: 1.4.2012 – 31.12.2021.
Lähde: momondo-sivuston sisäiset tiedot

Pysäköintihinnat
Keskim. hinnat valuutassa EUR 2 tunnin katupysäköinnistä. Tiedot vuodelta 2019 (Globaali pysäköinti-indeksi) tai viimeisimmät saatavilla olevat tiedot (laskettu keskiarvo maan suurempien kaupunkien kesken).
Lähde: Parkopedia Globaali pysäköinti-indeksi 2019 ja verkkosivu (Vierailtu 22. Helmikuuta 2021)


Liikenne ja kestävyys:

Liikenne ja kestävyys -luokka koostuu neljästä erillisestä tekijästä:

Sähköauton latausasema
Laskettu sähköautojen latausasemien kokonaismäärästä 100 km² kohden.
Lähde: Open Charge Map

Henkilöautojen lukumäärä asukasta kohti
Henkilöautot 1 000 asukasta kohti
Lähteet: EurostatStatice.isWikipedia

Ruuhkataso

Keskim. ruuhkataso (2020) prosentteina ilmaistuna ja laskettuna suurimpien kaupunkien keskiarvo.

Lähde: TomTom Traffic Index 2020

Altistuminen ilman epäpuhtauksille
Hienot hiukkaset (PM2,5) ovat ilman epäpuhtauksia, jotka aiheuttavat suurimman riskin terveydelle maailmanlaajuisesti. Tiedot viittaavat väestöaltistukseen, joka on yli 10 mikrogrammaa/m3, ja se ilmaistaan vuosittaisina keskiarvoina.
Lähde: OECD (2021), ilmansaasteille altistuminen (indikaattori). doi: 10.1787 / 8d9dcc33-fi (Vierailtu 10. Maaliskuuta 2021)


Autonvuokrauksesta:

Autonvuokrausluokka sisältää kaksi erillistä tekijää:

Autovuokraamot

Keskim. kaikkien maan autovuokraamojen luokitukset asteikolla 1-100, jossa 100 on paras.

Lähde: momondo-sivuston sisäiset tiedot

Hinnat autonvuokraukselle

Keskim. hinnat autonvuokraukselle per päivä valuutassa EUR kaikissa ajoneuvoluokissa. Löydetyt hinnat perustuvat 1.1.2021 – 24.02.2021 välisenä aikana tehtyihin hakuihin matkustuskaudelle: 1.4.2011 – 31.12.2021.

Lähde: momondo-sivuston sisäiset tiedot


Luonto ja nähtävyydet:

Luonto ja nähtävyydet -luokka sisältää kaksi erillistä tekijää:

Unescon maailmanperintökohteet

Laskennassa on otettu huomioon Unescon maailmanperintökohteiden määrä maassa 100 km² kohden, perustuen maan kohteiden kokonaismäärään.

Lähde: Unescon maailmanperintöluettelo

Luontokohteiden houkuttelevuus

Missä määrin kansainväliset turistit vierailevat maassa pääasiassa maan luontokohteiden vuoksi (esim. puistot, rannat, vuoret, eläimet jne.) (1 = Ei lainkaan; 7 = Suuressa määrin).

Lähde: Maailman talousfoorumi, “Matkailu- ja matkailukilpailuraportti 2019